Vad inspirerar Elin Övergaard?

Publicerad: 2015-05-11

Förra året vann Elin Övergaard priset för Bästa film i kategorin Mellanvikt på filmfestivalen STOCKmotion, med sin kortfilm Gryning . Efter det tog hon hem samma pris på Novemberfestivalen. Inför STOCKmotions deadline den 20 maj tog vi ett snack med henne för att ge inspiration till alla er andra som är sugna på att delta i tävlingen. Du är 21 år och har redan många filmer utmärkelser i bagaget, bland annat vann du Bästa film i Mellanvikt på STOCKmotion…
– Jag brukar egentligen försöka undvika att prata om min ålder. Det kan skapa en sådan prestationsångest som är så onödig. På ett sätt är det ju egentligen ganska irrelevant. Samtidigt som det i allra högsta grad är relevant, du kan ju aldrig göra samma film om ett år som du gör nu på grund av nya perspektiv och så vidare. Men det där kan man ju diskutera i evigheter. Vad är ditt tips till andra ungdomar som vill komma igång med filmskapandet?
– Jag vet inte om jag är någon att ge så mycket tips egentligen, men för mig har det varit bra att ge mig själv övningar. Jag tror att många begränsar sig själva, i synnerhet i början, för att man har ångest över att något ska bli typ ett mästerverk. Gör det bara, och gör det om igen! Lättare sagt än gjort kanske, eftersom vi ofta berättar om något väldigt angeläget för oss själva. Men många filmare berättar ju egentligen samma historia om och om igen. Inga konstigheter, när man tänker på det. Oavsett vad du har för syfte med det du gör är det väl bra att försöka hitta en situation som du tycker är intressant, och ringa in vad det är som du tycker är intressant med den. Jag återkommer dit hela tiden, även om jag är i slutskedet av någonting. Varför vill jag göra det här? Vad är det som är väsentligt här?

Vem eller vad har inspirerat dig till att hålla på med film?
– Jag har filmat så länge jag kan minnas, typ sedan jag var åtta år och tvingade mina kusiner spela in en film om människans relation till naturen med mig på vårt landställe. Jätteflummigt. Jag trodde länge att det var behind-the-scenes materialet från Harry Potter-filmerna som fick mig att sakna gemenskapen som teamet verkade ha där, att jag också ville känna en sådan stark grupptillhörighet när jag var liten. Men sedan har jag insett att den rörliga bilden varit konstant närvarande under hela min uppväxt, mina föräldrar filmade allt med vår gamla DV-kamera. Jag skrev alltid jättemycket och då blev den här DV-kameran ett naturligt medel för mig att gestalta, eller undersöka, det jag hade att berätta.

Berätta gärna om vad du har på gång nu!
– Just nu utvecklar jag en novellfilm. Arbetstiteln är Bra att du kom hem i tid och handlar om vuxna och ungdomars obotliga behov av bekräftelse. Hur ett barn kan formas av, och ta efter, detta behov, och om det ligger ett ansvar hos de vuxna där. Nästan alla roller är satta, och tanken är att vi nu ska ta itu med att utveckla manus tillsammans. Håll utkik framöver! Den kommer bli riktigt fet. Glöm inte att skicka in din film senast den 20 maj, anmälan gör du på STOCKmotions hemsida. Intervju: Lili Parsipour