Tips från proffsen om festivaler och distribution

Publicerad: 2015-11-04

Under Uppsala kortfilmsfestival arrangerades bland annat seminariet Would You Buy This, där deltagare på Uppsala Talangdagar visade upp sina filmer, och utifrån dem diskuterade sedan en panelen vilka filmer de tar in i sina festivaler eller vilka som får distribution. Panel bestod av representanter från svensk och internationell filmbransch.
De medverkande i panelen var Una Feely, programansvarig på IndieCork Festival på Irland, Jason Ryle General från ImagineNative Film + Media Arts Festival i Toronto, Kanada och Cinzia Spironello, chef på Other Voices. Moderator var Filmbasens Rafael Franco.
Under samtalet berättade panelen om hur de tänker när de väljer ut filmer och kom med många tips och insidesinformation till filmskaparna i publiken. Bland annat diskuterades vilken längd som är optimal, och alla var överens om att en kort film oftast är bättre, och lättare att programmera, än en lång.
– Kortfilmerna blir bara längre och längre, det vi behöver är kortare filmer. En 30 minuter lång film ska vara tre gånger så bra som en 10 minuter lång film, menade Cinzia Spironello, och Una Feely höll med.
– Med längre filmer ställs högre krav; den här filmen är 20 minuter vilket innebär att den tar upp tre korta filmers tid, är den värd det?
– Får vi en- till två minuter långa filmer så är de lätta att programmera, bekräftade Jason Ryle.
Det blev tydligt under seminariet att den filmen som passar på en festival inte passar för en annan, och att det är viktigt att hitta rätt sammanhang för en film- att din film inte passar i ett sammanhang betyder ofta bara att den passar i ett annat.
– Gör inte en film med tanke på att den ska visas på en speciell festival, gör den film du vill göra, sa Una Feely.
Panelen höll med om att det är viktigare att fokusera på sin egen vision än på att försöka passa in.
– Om ni har ngt att säga, säg det! Och var inte rädda för att vara experimentella, uppmanade Cinzia Spironello.
Hur hårda är reglerna för att en film till exempel inte får vara äldre än två år, och för premiärstatus? Alla tre var rörande överens om att lägga ut sin film gratis på YouTube var en dålig idé om du vill få den antagen till festivaler eller hooka med en distributör. Och även om filmerna helst ska vara nya på festivaler, finns det möjlighet att få sin film visad även om de har några år på nacken.
– Hittar jag ngt jag verkligen gillar så hittar jag ett sätt att ta med den, även om den är äldre än två år. Vi kanske kan ha en special screening eller temavisning, sa Jason Ryle.
Måste filmerna vara helt klara när de skickas in då?
-Ja, jag har sett halvfärdiga filmer av filmare jag känner, men gör det helst inte, säger sa Jason Ryle.
-Jag har sett en del lokala irländska filmares filmer, och hjälpt dem att slutföra dem, berättar Una Feely.
-Vi har ju inte filminstitut i Italien så vi försöker hjälpa till så mycket vi kan, säger Cinzia Spironello.
Hur går de då tillväga för att välja ut film- ser de verkligen klart alla som skickas in? Nja, de försöker i alla fall.
– Jag är fokuserad på målet när jag screenar film, så är det gore, grova sexscener eller ett klassiskt bankrån så ser jag direkt att det här är inte för oss, säger Cinzia Spironello.
– Är det en filmare vi har visat förut och som jag känner till tittar jag klart, för att om jag träffar hen igen vill jag kunna svara på frågan varför filmen inte blev utvald den här gången, fortsätter Jason Ryle.
Avslutningsvis passar de på att hylla svenska filmare och vårt system med filmstöd.
– Det är inte vanligt att ha så här starkt statligt stöd till filmare som det finns i Sverige, så ta tillvara på det. Det finnas ett stort internationellt intresse för svensk och skandinavisk film, och att ha en festival som Uppsala kortfilmsfestival så nära är verkligen något att vara tacksam för, avslutar Jason Ryle.