Feministisk filmfasta

Publicerad: 2013-01-30

Trots att det nu är många kvinnor på toppositioner i filmbranschen, och många debatter och paneler här på Göteborgs filmfestival sitter fulla med kvinnor som uttalar sig i olika frågor, fördelar stora pengar, väljer festivalfilmer mm, är det fortfarande män som dominerar både bakom och framför kameran. Det manliga perspektivet fortsätter att vara det mänskliga perspektivet.
-Det finns tydliga samband mellan kvinnliga manusförfattare och kvinnliga huvudpersoner, det märktes tydligt både på Cannes, på Guldbaggegalan och när vi gjort vårt urval till festivalen, säger Marit Kapla.
Men kvinnor säger nej mycket oftare, delvis kanske för att de är färre och därför får fler förfrågningar per person, berättar Marit Kapla, om det medvetna arbetet med vilka som bjuds in att ta plats i festivalens program.
Journalisten Wanda Bendejelloul bestämde sig för att som ett experiment genomföra en feministisk filmfasta där hon enbart sett filmer regisserade av kvinnor. Hon tillämpade det så kallade Becheltestet som har tre tydliga punkter att testa en film mot:
1. filmen ska ha minst två kvinnor i sig
2. de ska prata med varandra
3. om annat än män
Det är inte många filmer som klarar testet, som har en egen webb där det finns en rad testade filmer, sorglig eller rent humoristisk läsning beroende på hur man ser det: becheltest.com
-Det finns en recensionskultur som innebär att man utgår från de som redan är hajpade, isället för att kanske lyfta fram andra personer i en film, skådespelare, klippare, personer bakom, säger Wanda Bendejelloul.
-Vad är bilden av en konstnär, vad ska män respektive kvinnor ägna sig åt i livet, strukturproblemen börjar tidigt, säger Marit Kapla.
Att bli regissör, producent eller manusförfattare kräver ett målinriktat arbete som tar många år. Då behövs förebilder, personer som lyckats och som tar plats. 
-Igår när jag stod i en bar kom det fram två tjejer till mig för att berätta hur viktigt och inspirerande de tyckte det var att det under debatten om FIlmavtalet var kvinnor med makt och inflytande som tog plats på scen, säger 
SFI:s vd Anna Serner. 
Hon fortsätter att peka med hela handen när det gäller jämställda filmstöd och har under helgen bland annat lanserat  ett nytt mentorprogram för kvinnor inom fiktion: Moviement. Läs mer på www.sfi.se/moviement
Vi passar på att påminna om deadline för vårt eget mentorprogram PURE FICTION som är den 11 februari. Läs mer
Här hittar du Wandas blogg: http://www.blogger.com/profile/15121657115411136381
Hör radioprogrammet Kinos inslag med Wanda: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/48754?programid=3051
Här hittar du aktuell statistik från SFI: www.sfi.se/statistik