En guide till Stockholm Filmfestival

Publicerad: 2012-11-08

Stockholm Filmfestival pågår mellan 7-18 november och gästas i år av flera stora namn. Den franska regissören Jaques Audiard (PROFETEN) är på plats för att ta emot Stockholm Visionary Award. Hans senaste film RUST AND BONE visas i Open Zone tillsammans med bl.a. Paul Thomas Andersons nya storfilm THE MASTER och Michael Hanekes AMOUR. Skådespelaren Willem Dafoe erhåller Stockholm Achievement Award, Jan Troell Lifetime Achievement Award och ordförande för tävlingsjuryn är legendaren Peter Fonda. Listan på manliga giganter är lång och även om de kvinnliga regissörerna inte lyser med sin frånvaro, så saknas tyvärr de riktigt stora namnen. Två filmer (och regissörer) vi dock vill flagga lite extra för är Ursula Meiers SISTER, som tidigare i år vann Silverbjörnen i Berlin och LORE av prisbelönta Cate Shortland (SOMMERSAULT), som är en berättelse om andra världskriget från förlorarnas sida. Båda filmerna ingår i tävlingssektionen och gör upp om Bronshästen tillsammans med 18 andra filmer. Tre av bidragen är från Sverige: CALL GIRL av Mikael Marcimain, HASSEL: PRIVATSPANARNA av Måns Månsson (som tidigare deltagit i Filmbasens talangprogram) och BEKAS av Karzan Kader. Den största förhandssnackisen är kanske Benh Zeitlins hyllade BEASTS OF THE SHOUTHERN WILD – en modern saga om hur människor förenas i tider av kris. Vi vill också tipsa om gripande MIDDLE OF NOWHERE av Ava Duvernay – ett triangeldrama som tilldelades regipriset på Sundance. Likt tidigare år satsar festivalen på tre utländska sektioner. I American Independet hittar vi inslag som NOBODY WALKS av Ry Russo-Young. En frispråkig dramakomedi med manus av regissören i samarbete med Lena Dunham, som skapat och spelar huvudrollen i tv-serien GIRLS. LEE DANIELS följer upp succén PRECIOUS med det svettiga sydstatsdramat THE PAPERBOY som var årets stora chockfilm i Cannes. Asian Images innehåller bidrag som ISN’T ANYONE ALIVE av Gakuryu Ishii (en Japans mest profilerade filmskapare) och VULGARIA av Pang Ho-Cheung: en galen sexkomedi och en oväntad succé i hemlandet (regionen) HONG KONG som där petade ner THE DARK NIGHT RISES från biotoppen. Latin Visions tar pulsen på de bästa filmerna från Spanien och Latinamerika. JAG VILL TACKA LIVET av Andrés Wood vann tidigare i år det stora jurypriset för bästa utländska filmer på Sundance. YOUNG & WILD av Marilay Rivas är ett gränsöverskridande kärleksmanifest som mottog pris på den spansktalande världens viktigaste filmfestival San Sebastián. Det är lätt att glömma bort att Stockholm Filmfestival har en sektion för dokumentärfilm men faktum är att den ofta innehåller många pärlor. I år pratas det mycket om Lauren Greenfields THE QUEEN OF VERSAILLES. En film om ett par som försöker bygga det största enfamiljshuset i hela Nordamerika, designat efter det makalösa slottet i Versailles, mitt under den amerikanska börskraschen. Regissören Giada Colagrande riktar kameran mot teaterscenen för att fånga Marina Abramovic – en av performancekonstens stora pionjärer i filmen BOB WILSON’S LIFE & DEATH OF MARINA ABRAMOVIC. Colagrande filmar en avantgardepjäs om Abramovics liv där bland andra hennes make Willem Dafoe medverkar. Sist men inte minst vill tipsa om 1 km film-visningarna. Sedan starten har Stockholms filmfestival delat ut stipendiet 1 km film till en lovande regitalang som fått chansen att spela in en ny kortfilm och komma vidare i karriären. I år tävlar tre filmer med stöd från Film Stockholm/Filmbasen om stipendiet: BAGGY av Anders Hazelius, FRANSK POJKVÄN av Charlotte Wandt och ÅRHUNDRADETS BROTT av Johanna Paulsdotter. Flera av regissörerna bakom filmerna som visas på festivalen är på plats för Face2Face i samband med visningarna. Här kan du läsa om när och var samtalen sker. Tänk på att visningarna med Face2Face snabbt säljer slut, så var ute i god tid. Trevlig festival! Foto: Emmanuel Castro Skött