Downtown-projektet i Las Vegas

För drygt 15 år sedan kännetecknades stadskärnan i Las Vegas, mer känd som ”Downtown” i lokala kretsar, av kriminalitet, prostitution och droger. Det var ett illa beryktat ställe och det var knappast någon som såg potential i att utveckla ”Downtown”. I den nyskapade dokumentären ”Downtown” får vi följa med på en resa tillbaka till 1931 när delstaten Nevada legaliserade gambling och Las Vegas förvandlades till det som blev världens största spel- och nöjesmetropol.

Mitt i det stora kaoset på 30-talet fick den amerikanska entreprenören och affärsmannen Tony Hsieh en vision om att utveckla ”downtown” till något attraktivt. Konceptet skulle visa sig gå ut på att locka till sig affärsmän från Las Vegas, men också från andra delar i USA. I modern tid skulle idén kunna jämföras med Silicon Valley.

När delstaten Nevada legaliserade gambling 1931 förvandlades den då okända staden Las Vegas till en nykläckt spelmetropol. Gigantiska casinon öppnades upp, och på sikt fick även kommunen en ekonomisk skjuts.

Utvecklingen sträckte sig över flera år, och så sent som på 90-talet kom den dåvarande borgmästaren fram med ett förslag på hur den nya stadskärnan skulle se ut. I dokumentären får vi bland annat se de första ritningarna som visar hur staden skulle utvecklas visuellt.

Enligt Las Vegas borgmästare skulle planen gynna livskvalitén bland Las Vegas invånare och samtidigt ge staden ett välbehövligt ansiktslyft. Den största visuella satsningen skulle bestå av trefiliga vägar tvärs genom staden. På den tiden hade kommunen ett fyrtiotal nya bostadsprojekt, men många av dessa hamnade efter i produktionen på grund av den nya planen.

Stadsprojektet skulle bli ”the big thing” och ett historiskt kapitel för Las Vegas. De allra första företagen öppnade upp sina verksamheter, en efter en. Kapitalister och nyfrälsta investerare knackade dörr. Och plötsligt kom man upp i stora investeringar på över 350 miljoner amerikanska dollar. Hela visionen var tydlig, man skulle arbeta med ett av de största byggprojekten i USA:s historia.

Hjärnan bakom det hela var Tony Hseh, verkställande direktör för företaget Zappos. Han brukade inte vara ett ansikte man såg på casinot, men det var ingen tvekan om att han tyckte om att gambla på sin fritid. Han är en före detta student från Harvard, född 1973. Sitt första företag sålde han till IT-jätten Microsoft med Bill Gates i spetsen. Prislappen var 265 miljoner amerikanska dollar. Sedan grundade han ett annat företag som han också sålde, den här gången till Amazon för 1,2 miljarder amerikanska dollar. Det gick bra, och det märktes.

Efter den senaste försäljningen började byggprojekten ta fart i Las Vegas. Kostnaderna sköts upp till 200 miljoner USD. Det som blev över skulle gå till välgörenhet, eller rättare sagt nya företag, olika start-ups och utbildningar i staden. Målet var att skapa ett välfungerande samhälle med restauranger, fonder, skolor, sjukhus – allting. Downtown skulle bli en ny stad i en redan existerande stad.

De nya gatorna befolkades snabbt, och det dröjde inte länge innan verksamheterna blomstrade upp. I takt med expansionen etablerades även andra typer av branscher, bland annat bokhandlare, spelhus och moteller. De nya casinokomplexen fylldes på med den modernaste spelutrustningen på marknaden; Texas Hold’em-bord, rouletter och slotmaskiner. På senare tid ersattes många av de klassiska spelen med spelautomater i stora hallar. Det fanns många ambitioner med att ge Las Vegas en särskild internationell status.

Tätt därpå utvidgades även en rad lägenhetskomplex med stora lekparker. Den nya stadsdelen hade fått liv, och det kunde man åskåda från alla håll och kanter.

Dokumentären om Las Vegas nya stadskärna fortsätter även in på 2015. Företaget Mill går då ut med att belöna en ny innovativ bassängapp som hjälper användarna att på distans aktivera rengöringar av sina utomhuspooler. Mill, officiellt känt under namnet ”The Mill” är stadens egen idéorganisation. Styrelsen bakom organisationer visar sig bestå av diverse investerare, och varje månad fördelar man ut 5 000 dollar på nya produkter, idéer och företag som vill sätta Las Vegas egna innovationer på världskartan. Efter etableringen av Mill har siffran över antalet registrerade företag ökat statistiskt. Bara någon månad efter etableringen lyckades man locka till sig över 150 nyregistrerade verksamheter.

Huruvida organisationen kommer lyckas bli som Silicon Valley är svårt att förutspå, men experter såväl som affärsmän utesluter inte möjligheterna på sikt. Det nya stadsprojektet lyckades vända sig från en svag och okänd stadsdel till något som ingen annan trodde var möjligt. Och vad som gör att Las Vegas sticker ut i mängden är inkomstskatten, vilken självklart kommer till fördel för de entreprenörer som vill etablera sig. I Nevada finns det ingen inkomstskatt. Man skulle kunna jämföra Nevada med Monaco, fast på amerikanskt territorium. Och att leva i Las Vegas är generellt billigare än att bo i Monaco.

Många entreprenörer som tog sig till Las Vegas upplevde att det var enklare att starta företag i en miljö där man inte var omringad av större företag som Facebook eller Google. De som hade med sig barn behövde således inte oroa sig för att det skulle försvåra livet i den nya staden. Det fanns gott om rymliga lekparker och familjevänliga områden. Sociala knytpunkter byggdes snabbt upp, särskilt för de som tog steget för att faktiskt flytta till Las Vegas. Konceptet gick ut på att alla skulle få möjlighet att lära känna sina grannar.

Lokaltidningarna blev således fascinerade över utvecklingen. De beskrev stadsprojektet som något framgångsrik och att hjärnorna bakom lyckats skapa en stark gemenskap i en unik miljö. Kulturen bakom det hela karaktäriserades av glädje och vilja.

Mitt i glädjen kommer även den före detta amerikanska presidenten Barack Obama på besök. Här passar han på att ge ett tal där han hyllar de lokala entreprenörerna som tagit steget och vågat satsa på Las Vegas.

Efter Obamas besök var det tal om att stadsprojektet skulle utvecklas ytterligare. Den här gången skulle man lägga ut ett tiotal miljoner dollar på nyetableringar i Las Vegas.

Men framgångssagan slutar inte här. I dokumentären får vi också följa med Tony Hsieh på andra liknande projekt och satsningar, bland annat i New Mexico, Sacramento och Santa Fe – samtliga med liknande planer som i Las Vegas.

Projektlogg

Projektstart 2019-04-12

Projektet startades av Pernilla Sigfridsson.

 

Filmbasen.se drivs av Film Stockholm med stöd av Stockholms läns landsting och Botkyrka kommun

© Stockholms läns landsting och respektive upphovsman. Läs mer om Filmbasen

Finansiärer

Film Stockholm

Botkyrka kommun