Kollektivet vann stora priset på STOCKmotion filmfestival - här är alla vinnare

2019 års upplaga av STOCKmotion filmfestival är över och vi ser tillbaka på två dagar av kortfilm i världsklass, intressanta seminarier och spännande möten. STOCKmotions stora pris delades ut till Kollektivet av Nadja Hjorton och Siri Hjorton Wagner.

Kollektivet handlar om en grupp skådespelare som tröttnat på de patriarkala strukturerna på teaterinstitutionerna. De ska sätta upp en okonventionell version av Medea på Folkets Hus när deras repetitioner avbryts av en trio tonårstjejer.

– Vi blev helt chockade – och glada! Vi trodde inte att vi skulle vinna med den här filmen i den här hårda konkurrensen. Vi hade nästan inga pengar och gjorde filmen på en dag – den visar verkligen vad ett kollektiv kan åstadkomma på kort tid, säger vinnarregissörerna Nadja Hjorton och Siri Hjorton Wagner.

STOCKmotion filmfestival är en kortfilmsfestival som låter Stockholmsbaserade filmskapare i alla åldrar bidra i olika ålderskategorier – från 6 års ålder till vuxna professionella filmare.

Totalt 72 filmer visades under STOCKmotions två dagar, och vinnarfilmerna delar på en prispott på totalt 800 000 kronor.

Här är alla vinnarna på STOCKmotion filmfestival 2018:

STOCKMOTIONS STORA PRIS
Här tävlar vinnarna av kategorierna 27+, Tungvikt, Mellanvikt och Dokhopp.

Bästa film: Kollektivet.
Regi: Nadja Hjorton och Siri Hjorton Wagner.
Juryns motivering: För en film med flera nivåer, spännande skiften och scener som dröjer sig kvar på näthinnan. Med hög igenkänningsfaktor inleder den skarpt satiriskt för att sedan utvecklas till en försonande och varmt humoristisk berättelse om gemenskap och samarbete, som mynnar ut i det till synes enkla faktumet att det ibland kan vara läge att dra undan mattan för alla förväntade konflikter och bara dansa järnet.

27+
Bästa film: Sorry not sorry.
Regi: Julia Thelin.
Juryns motivering: Priset går till en alltigenom övertygande helhetsupplevelse och en egensinnig vision. En symbolmättad film med flera bottnar, där alla delar drar åt samma håll och där det närmast dråpligt drastiska möter ett avgrundsdjupt allvar.

TUNGVIKT (20-26 år)
Bästa film: Ingen lyssnar.
Regi: Elin Övergaard.
Juryns motivering: För en styv balansakt på slak lina där en kakofoni av röster och perspektiv mot alla odds och utan förenklingar lyckas bli till en tydlig utsaga om brännande frågor i vår svårnavigerade samtidsterräng.

Hedersomnämnande: Katthat av Ola Angelman.

MELLANVIKT (16-19 år)
Bästa film: Folk.
Regi: Adam Onishi.
Juryns motivering: För en film som med enkla medel lyfter vardagskomik i en surrealistisk anda. Denna film vågar med få bildkompositioner berätta en hel historia.

Hedersomnämnande: Mellanförskap av Fatema HashimRachel BorromeoHermella Kidane och Fereshta Gholami.

DOKHOPP
Bästa film: Motion mot huvudduk.
Regi: Hanna Hannerz Simå.
Juryns motivering: För en film som med säker hand bjuder in till samtal och reflektion, låter en mängd olika röster höras och samtidigt visar på absurditeten i politikens vardag.

VR/360
Bästa film: 24h in EBC.
Regi: Manne Söderlund och Oliver Akermo.
Juryns motivering: Med en härlig rytm och ett visuellt slående foto lyckas filmen ge en unik inblick i hur tankarna går hos klättrare på väg upp mot världens topp. Berättelsens träffsäkerhet får en att, till och med efter att filmen är slut, fortsätta reflektera över de utmaningarna som komma skall för de klättrare man får följa. En mycket välproducerad VR-film som når en på djupet!

Hedersomnämnande: Hot Dog Love av Linus Bylin.

ÅRETS KVINNLIGA FILMARBETARE
Vinnare: Disa Östrand för Dani.
Juryns motivering: Priset för årets kvinnliga filmarbetare går till en regissör som med kvinnans perspektiv, med ett nära och fingertoppskänsligt berättande har skapat en film om en tid i ens liv där vi är extra känsliga och utsatta. Denna tid är sällan skildrad på film och det är verkligen dags att historier som denna skildras. Därför är det med glädje vi vill tilldela priset till Disa Östrand.

ÅRETS KVINNLIGA LJUDDESIGNER
Vinnare: Rebecka Ekholm för What we leave behind.
Juryns motivering: Priset till årets kvinnliga ljuddesigner går till en person som har en klar vision med sin design, som har varit precis i sina val och som har lyckats att koppla samtida bilder till ljud från det förflutna på ett mycket skickligt sätt. I slutändan är en ljuddesigners främsta uppgift att ge filmen en extra dimension, och det lyckas denna vinnare med till perfektion.

FILMCENTRUM-PRISET
Vinnare: God ton av Ismaila Jallow och Anneli Ström-Villaseca.
Juryns motivering: FilmCentrums distributionspris går till en träffsäker, angelägen och väldisponerad film. En tankeväckande berättelse som på ett smart sätt illustrerar hur viktigt det är att vi lyssnar på varandra, på riktigt. Och att det inte alltid är den vi förväntar oss som har det viktigaste att säga. Oavsett vad – tänk på tonen!

LÄTTVIKT
Lättvikt 1: 6-12 år. Lättvikt 2: 13-15 år.

Bästa film, Lättvikt 1: Papperskriget.
Filmskapare: Filip Nyström.

Hedersomnämnande, Lättvikt 1: Don't do this if you're in this situation.
Filmskapare: Johanna Jonsson.

Bästa film, Lättvikt 2: Avundsjukan.
Filmskapare: Rayan IbrahimGloria KinyanjuiHaddy GassamaPoul ShamouanRohey Njic.
Hedersomnämnande, Lättvikt 2: Vinden.
Filmskapare: Dhay Al-WaeliJosefine TrilandAmanda ÅbergAriya Kongkam.

BÄSTA LJUD
Mellanvikt: Ebba KrafftNora Svedman för Real life (Press Play).
Tungvikt: Jonathan Dakers för Ingen lyssnar.
27+: Jan Alvermark för Nära Mont Saint-Michel.

BÄSTA KLIPP
Mellanvikt: Nora Svedman för Real Life (Press Play).
Tungvikt: Moa Ström för Hemtjänst.
27+: Jakob Åsell för Miss Inga Issues.

BÄSTA MANUS
Mellanvikt: Sandra Lööf för 500 kronor.
Tungvikt: Elin Övergaard och Manne Indahl för Ingen lyssnar.
27 +: Anette Sidor för Fuck you.

BÄSTA ORIGINALMUSIK
Mellanvikt: Jacky Coh för The Classic Thief.
Tungvikt: Robin Johansson för Inga hjältar.
27 +: Cicely Irvine för Rekonstruktion av uthyrd sommarstuga.

BÄSTA SKÅDESPELARE
Mellanvikt: Johanna Hintze och Ella Löfmark för Station Farsta slott.
Tungvikt: Axel Petersén och Christer Levin för Hemtjänst.
27+: Gizem Erdogan för Sorry not sorry.

BÄSTA FOTO
Mellanvikt: Betty FjälströmSaga Ahndoril och Kristina Ennerfelt för Thoughts on my mind.
Tungvikt: Zoë Que för Hemtjänst.
27 +: Erik Vallsten och Edvard Stokstad för Nära Mont Saint-Michel.

***

Se hela STOCKmotions film- och seminarieprogram på stockmotion.se.

STOCKmotion på Facebook: www.facebook.com/stockmotion.se

STOCKmotion på Instagram: www.instagram.com/stockmotion

OM STOCKMOTION FILMFESTIVAL
Film Stockholm arrangerade STOCKmotion första gången 2014, en filmfestival där filmskapare i alla åldrar ges plats på vita duken. Vår vision är att festivalen ska skapa en lustfylld rörelse kring den rörliga bilden och beröra både djupt och brett.

Vi låter kortfilmen stå i fokus då den väger allt tyngre i takt med att medielandskapet förändras samt att ny och billigare teknik har gjort det möjligt för fler filmskapare, från pensionärer till skolbarn, att uttrycka sig. Välkommen att överraskas av både nybörjare och mer professionella filmares fantastiska berättelser!

STOCKmotion är även Stockholms läns regionala uttagning till den nationella Novemberfestivalen.

Arrangör: Film Stockholm/Filmbasen.

Skrivet av: Mikael Ström

 

Filmbasen.se drivs av Film Stockholm med stöd av Region Stockholm och Botkyrka kommun

© Region Stockholm och respektive upphovsman. Läs mer om Filmbasen

Finansiärer

Film Stockholm

Botkyrka kommun